شهادت امام هادی{ع}

تعداد بازديد :  
تاريخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:شهادت,امام,هادی,,

 

 

زمينه سازي غيبت
امام دهم(عليه السلام) از اوضاع دوران خود و دوران فرزندش امام حسن عسکري(عليه السلام)به خوبي آگاهي داشت، مي ديد روز به روز بر فشار و اختناق، شديدتر و حساسيت دستگاه خلافت نسبت به امامان شيعه بيشتر مي گردد و همين امر در آينده نزديک تاريخ امامت را در آستانه تحوّلي جديد و بي سابقه؛ يعني غيبت امام دوازدهم قرار مي دهد، لذا يکي از محورهاي کاري امام هادي(عليه السلام) آماده ساختن اذهان شيعيان نسبت به غيبت نوه بزرگوارش حضرت مهدي(عج) بود.
در روايتي، عبدالعظيم حسني، عقايد خود را به امام هادي(عليه السلام) عرضه مي داشت. نام يکايک امامان را برد و چون به امام هادي رسيد درنگ نمود، امام سخن وي را پي گرفت و فرمود:
«پس از من حسن است، پس مردم با جانشين او چگونه خواهند بود؟ عبدالعظيم پرسيد؟ چگونه سرورم؟ فرمود: زيرا او ديده نمي شود و جايز هم نيست نام او برده شود تا زماني که قيام کند و زمين را پر از عدل و داد نمايد، همان سان که از ظلم و جور پر شده است.»
 


شهادت
امام هادي(عليه السلام) هفت سال پس از متوکل زنده بود و در اين دوران، فشار دستگاه خلافت نسبت به آن حضرت کمتر شد. اما خط کلي بي بندوباري ادامه يافت.    
امام(عليه السلام) در ميان مخالفان حکومت عباسي شناخته شده بود. لذا معتز در صدد قتل او برآمد و مسمومش کرد.
روز دوشنبه بيست و پنجم جمادي الاخر سال 254 ق. بود که زهر در بدن حضرت اثر گذاشت و رو به سمت قبله سوره هايي از قرآن را تلاوت کرد و به امامت امام حسن عسکري تصريح و به آن حضرت وصيت نمود که او عهده دار مراسم کفن و دفنش گردد و بر بدنش نماز بگزارد و در خانه خود او را دفن نمايد و سپس چشمان خود را بست.

 

 



تشييع و دفن امام(عليه السلام)
سرانجام، امام هادي(عليه السلام) پس از 33 سال امامت و 41 سال و اندي5 زندگي، چشم از دنيا فرو بست.6
امام حسن عسکري(عليه السلام) پيش از آنکه جنازه را براي تشييع بيرون ببرند، بر پيکر پدر نماز گزارد. در شهادت حضرت، شهر سامرا را غم جانسوزي فراگرفت و بازار شهر تعطيل شد. در پيشاپيش جنازه، وزرا، علما، قضات، سران سپاه و ساير افراد دودمان عباسي شرکت داشتند. امام حسن عسکري(عليه السلام) در حالي در جمع تشييع کنندگان حضور يافت که سر مبارک خود را برهنه کرده بود.
پس از مراسم تشييع، به دستور معتزّ، احمدبن متوکل بر جنازه مطهر امام نماز خواند و سپس براي دفن به منزل آن امام برده شد. امام حسن عسکري(عليه السلام)وارد قبر شد و در حالي که قطرات اشک بر صورتش جاري بود، پيکر مقدس پدر را به خاک سپرد.

بارگاه امام(عليه السلام)
ابو العباس احمدبن حسن بن يوسف بن منتصر (احمد عباسي) معروف به الناصر لدين الله (درگذشته 622 ق.) ساختمان آن را تجديد کرد.
امير احمد خان دُنبلي، معاصر نادر شاه، آرامگاه امام هادي و عسکري(عليهما السلام) را تعمير کرد و براي دو قبر شريف گنبدي عالي قرار داد و اين همان گنبدي است که اکنون موجود است و يک صحن جداگانه و مستقل بنا کرد.
دو امام در خانه خودشان دفن شدند و سرداب غيبت همان سردابِ خانه اي بود که امام هادي و عسکري و صاحب الامر(عليهم السلام) در آن سکونت داشتند و دو قبر شريف در يک خانه بود و راه سرداب و پله هاي آن از داخل حرمِ دو امام عسکري نزديک قبر نرجس خاتون (مادر حضرت مهدي) بود. پس حدود 150 سال پيش اين در مسدود شد.
ناصرالدين شاه وقتي براي زيارت به عتبات مقدس وارد شد، بر روي گنبد شريف روکشي از طلاي خالص کشيد.
حسين بن هادي در پايين پاي دو امام هادي و عسکري(عليهما السلام) قرار دارد. حسين پيش از پدرش امام هادي در سامرا درگذشت. دانشمند پرهيزکار، سيده حکيمه، دختر امام جواد(عليه السلام) و عمه امام هادي(عليه السلام) در سامرا دفن شد. قبر آن بانو در کنار پاهاي ابوالحسن علي الهادي(عليهما السلام) قرار دارد.
قبر نرجس خاتون نيز پشت سر مرقد مطهر امام حسن عسکري آشکار است. جعفر (جعفر کذاب) فرزند ديگر امام هادي(عليه السلام) نيز در سال 271 ق. درگذشت و در خانه پدرش دفن گرديد. وي در آن هنگام 45 ساله بود.

تأليفات امام(عليه السلام)
1 . رساله امام در ردّ اهل جبر و تفويض و اثبات عدل خداوند. تمام اين رساله را حسن بن علي بن شعبه حرّاني در تحف العقول آورده است.
2 . جواب آن حضرت به پرسش هاي يحيي بن اکثم. تمام اين رساله نيز در تحف العقول آمده است.
3 . قطعه اي از احکام دين که ابن شهرآشوب در مناقب ذکر کرده است.

 

 

به مناسبت شهادت امام هادی{ع}تعدادی مداحی برای شما بینندگان قرار داده ایم برای دانلود روی«اینجا»کلیک کنید.

هزینه ی هر دانلود یه صلوات است

 

برای دانلود مداحی شهادت امام هادی{ع}از حاج مهدی مختاری اینجا کلیک کنید.

برای دانلود مداحی شهادت امام هادی{ع} از حاج مهدی مختاری اینجا کلیک کنید.

برای دانلود مداحی شهادت امام هادی{ع}از حاج محمود کریمی اینجا کلیک کنید.

برای دانلود مداحی شهادت امام هادی{ع}از حلج مهدی اکبری اینجا کلیک کنید.

«نظر یادتون نره»

 

 

 



برچسب‌ها:
ارسال توسط مجموعه خاتم الاانبیا
آخرين مطالب